Sunday 24 July 2011

Bukan mudah menyeru manusia kearah kebaikkan

                    

Bismillahhirrahmanirrahim...
Bukan semua kebaikkan yg dibuat akan disukai orang,malah  mungkin lebih dibenci..ya Allah berilah aku kekuatan untuk menyambung amanahmu ini,dan beban dakwah Rasulallah ini. sungguh aku tidak kuat untuk semua ini..itulah rintihan ana  setiap masa,kadang-kadang kita cube utk istiqamah,tapi hati ini tetap tidak kuat..namun ana belajar utk cube bermuhasabah diri,selagi kita mudah putus asa,itulah jalan kemenangan bagi syaitan..bagi org yg tdk memahami kebaikkan kita sebagai pendakwah,mungkin menganggap kebaikkan itu adalah  dibuat-buat atau  ada sebab yg lain..
Wahai sahabat-sahabatku ...tanggungjawab kita besar dan berat,pikullah tanggungjawab ini sbg amanah dari Allah..
Dalam menyeru kebaikkan,memang tidak dpt lari dari memberi segala sesuatu dlm  penuh pengertian dan segala pengorbanan,bukan sahaja wang ringgit malah seluruh hati dan jiwa  yg perlu diberi untuk menerima seadanya smada kesakitan,kekecewaan dan  kbhgian..itulah persiapn hati untuk menerima  apa yg berlaku..mungkin kesilapan ana dlm memahami setiap org, perasaan yg berbeza-beza..bagi tindakan kita adlah terbaik,namun kemungkinan pendekatan kita utk menyampaikan dakwah adlah salah dan menyakitkan hati org lain..Ya Allah ampuni aku,tiada tmpat untuk aku mengadu melainkanMu..jadilah kesedihan ini sebagai pengubat untuk ana tabah Ya Allah,berilah aku kekuatan untuk semua ini..tiada  kata  mampu diungkapkan lagi,melainkan hanya kesabaran dan syukur kepada Allah...isbiru wasobiru (bersabarlah,dan jadilah orng2 yg bersabar)..

Namun hatiku makin kuat dgn firman Allah ini:

3:110. Kamu adalah umat yang terbaik dikeluarkan bagi manusia, dengan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar, dan kamu mempercayai Allah. Sekiranya ahli Kitab percaya, tentulah itu yang lebih baik bagi mereka; antara mereka orang-orang mukmin, tetapi kebanyakan mereka adalah orang-orang fasiq.
3:104. Hendaklah ada antara kamu satu umat yang menyeru akan kebaikan, dan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar; mereka itulah orang-orang yang beruntung.


3:114. Mereka mempercayai Allah dan Hari Akhir, dan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar, dan mereka bersegera dalam kebajikan; mereka itulah orang-orang salih.

7:157. Orang-orang yang mengikuti rasul, Nabi yang ummiy, yang mereka mendapati tertulis dengan mereka di dalam Taurat dan Injil, yang menyuruh mereka pada yang baik, dan melarang mereka daripada kemungkaran, dan menghalalkan bagi mereka benda-benda yang baik, dan mengharamkan mereka yang keji, dan membebaskan mereka daripada beban-beban mereka, dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang percaya kepadanya, dan meneguhkannya, dan menolongnya, dan mengikuti cahaya yang diturunkan bersamanya; merekalah orang-orang yang beruntung."

7:199. Maafkanlah, dan suruhlah apa yang baik, dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh.

9:71. Dan orang-orang lelaki mukmin, dan orang-orang perempuan mukmin, adalah wali-wali (sahabat-sahabat) satu sama lain; mereka menyuruh yang baik, dan melarang kemungkaran; mereka melakukan solat, dan memberikan zakat, dan mereka mentaati Allah dan rasul-Nya. Mereka itu, kepada mereka Allah mengasihani; sesungguhnya Allah Perkasa, Bijaksana.

9:112. Orang-orang yang bertaubat, orang-orang yang menyembah, orang-orang yang memuji, orang-orang yang berpergian, orang-orang yang tunduk, orang-orang yang sujud, orang-orang yang menyuruh pada yang baik dan melarang daripada kemungkaran, dan orang-orang yang menjaga had-had Allah - dan berilah kamu berita gembira kepada orang-orang mukmin.

22:41. Orang-orang yang, jika Kami meneguhkan mereka di bumi, melakukan solat, dan memberikan zakat, danmenyuruh yang baik, dan melarang kemungkaran; dan kepada Allah kesudahan segala urusan.

29:45. Bacalah apa yang diwahyukan kepada kamu daripada al-Kitab, dan lakukanlah solat; solat melarang kesumbangan dan mungkar. Mengingati Allah adalah lebih besar; dan Allah mengetahui apa yang kamu mengerjakan.

31:17. Wahai anakku, lakukanlah solat, dan suruhlah yang baik, dan laranglah kemungkaran, dan bersabarlah atas apa sahaja yang menimpa kamu; sesungguhnya itu adalah urusan yang patut ditekadkan.


Sungguh gementar hatiku mendengar ayat2 Allah ini, Allah amat mengaharapkan hambanya yg bertakwa agar menyampaikan semua amanah ini..kuat dn tabahkanlah hatiku  ya Allah...
Mg setiap amalan kita adlah semata-mata kerana Allah...









0 comments:

Post a Comment